Slovakia and back

In mei 2012 kreeg ik door het afronden van verschillende projecten wat meer tijd. Om die tijd op te vullen, dacht ik eindelijk een auto te kopen. Ik was namelijk 6 jaar eerder al gestart met avondschool automechanica, samen met ingenieursstudies en voor mijn werk reed ik wekelijks met de trein van Sint Katelijne Waver naar Heverlee, een rotverbinding met 2 slecht getimede overstappen! Daarenboven werden km’s met eigen wagen terug betaald. Waarom zou je dan nog twijfelen?
Na wat zoeken naar wat voor iets het zou worden, bleek al snel dat de oudere BMW’s mij wel lagen. Samen met de reputatie van de Duitse Gründlichkeit en genoeg plaats om iemand van 1.90m nog comfortabel te laten plaatsnemen stond het snel vast. Het zou een E28 worden. Waar was ik naar op zoek: iets goedkoop, met wat werk aan om tijd op te vullen en geen te zware motor ivm. verzekeringen. Eind mei had ik iets gevonden: een 518i, net over de grens in Wallonië, die niet draaide, roest had aan de dorpels en het chassis en al 7 jaar niet meer was ingeschreven.
De eerste werkzaamheden: een nieuwe batterij en brandstofleidingen waardoor ik hem al draaiende kreeg. Tijdens de zomer heb ik hem een groot onderhoud gegeven (olie, filters, bougies, kleppen gesteld, riemen vervangen…), waterpomp en viscokoppeling vervangen, lichte roest aan contacten van achterlichten verwijderd, roest aan de dorpels en chassisbalk aangepakt (roest is eruit geslepen en nieuw plaatwerk is erin gelast), hulpkoppelingscilinder, elektronica achter het tellerpanneel en verstopte injector vervangen, …
En begin september was hij klaar voor de 2de hands keuring. Er waren geen problemen, behalve dat de batterij iet vast stond. Dat ging al bij al nog vlot dus! Wilt dat zeggen dat hij helemaal in orde is: helemaal niet. Deuken, schrammen, oppervlakteroest, ontbrekende delen, lekke radiator, doorgezakte veren, … Noem maar op! Er was en is nog steeds werk aan.

In september, amper 2 weken nadat mijn E28 was gekeurd en ingeschreven, ben ik samen met 3 vrienden naar Slovakije gereden, met mijn eigen auto. Wat hier volgt is het min of meer auto gerelateerde reisverslag.
Mijn 25 jaar oude 518i was dan wel gekeurd en ingeschreven, maar nog niet helemaal in orde. In die 2 weken dat hij ingeschreven was heb ik nog snel de hoofdkoppelingscilinder vervangen. Dit leken mij de ideale foto’s om men reisgezellen de stuipen op het lijf te jagen op minder dan een week voor vertrek.
BMW 518I E28 hoofdkoppelingscilinder

BMW 518I E28 hoofdkoppelingscilinder

Bij aankoop was de radiohouder reeds afgebroken en roken doe ik ook niet. Dus door de radiohouder en de assenbak te demonteren kwam er een gigantische ruimte vrij. Ideaal voor een overkill GPS! De avond voor vertrek  had ik er nog een steun in gemonteerd voor een Samsung Galaxy tab 2 10″ waarop ik gps software had geïnstalleerd (Sygic, met vaste kaarten), 1 blik op het scherm zegt genoeg en je kan je aandacht beter bij de weg houden.

Overvolle wagen:
Zoals je kan zien zat de koffer helemaal vol. Toegegeven, er zat ook wat autoreparatiemateriaal in helemaal achteraan tegen de rugleuning, het vertrouwen was er nog niet helemaal.
Ik had voor de zekerheid nog bij: Volledige set sleutels, olie, water, 2 riemen (voor servopomp en dynamo), volt meter, soldeerbout, enkele meter elektriciteitsdraad, zekeringen, ducttape, tie wraps, WD40, rol papier, 20l extra benzine,…

Gelukkig hebben we daar niets van nodig gehad!
BMW 518I E28 Volle koffer

Zo vol geladen gaat hij wel door z’n veren!
Dit is nog in België en zonder ons 4 erin. Je kan je wel voorstellen dat we een paar keer in ex-USSR het einde van de veerweg gevoeld hebben.
BMW 518I E28 overladen

Op de achterbank zat in het midden ook nog wat, maar zelfs achteraan met mijn 1.92m (en benen van iemand van 2.10m) was het best wel comfy! De rugzakken in het midden van de achterbank waren een perfecte armsteun!
BMW 518I E28 achterbank

Onderweg:
Op de autobahn in Frankfurt: een vrouw aan het stuur die zelfs de eerste keer in de wagen, vol vertrouwen rond de 140kmh bleef rijden.
BMW 518I E28 Frankfurt autobahn

Na vertrek in Geel, 2 metgezellen opgepikt in de Kempen en daarna door naar Neerijse voor de 4de. Daar begon de tocht voor echt. Het eerste doel was Würzburg, slechts een 550km op de eerste dag, maar dat was de voorwaarde van enkele metgezellen voor een roadtrip: niet te lang in de wagen.
Ik was er niet kwaad voor. In Würzburg hadden we een hostel geboekt net onder de Bürgstatte en dat gaf een prachtig uitzicht over de stad. Ook het paleis: Fürstbischöfliche Residenz, was de moeite om te bezoeken. Daarom zijn we ‘s ochhtends niet vroeg vertrokken voor het 2de stuk van de reis.

Op de binnenkoer van de Bürgstatte stond deze Alfa Romeo Giulietta geparkeerd.
Alfa Romeo Bürgstatte Würzburg

In nabeschouwing is Würzburg zeker een aanrader om als tussenstop te gebruiken richting (zuid-)oosten.

Op naar Tsjechië!
In Duitsland had ik net voor het verlaten van Würzburg al een 24l getankt (de eerste €40 opgeslurpt.) Op die manier geraakten we vlot over de Tsjechische grens en hadden we daar ruim de tijd om een tankstation te vinden. Wel wat goedkoper, maar nog steeds duurder dan verwacht, zelfs in een tankstation wat verder van de autostrade was het nog steeds een ruime €1.38 per liter Euro 95. Gelukkig was dat op die moment wel wat goedkoper dan de Belgische €1.56 en Duitse €1.68. Ze hadden er ook nog RON 87 maar dat leek mij niet het beste idee. Dus daar heb ik de tank vol gegooid met 60l.
BMW 518I Tankstation

Mooie stukjes weg  in Tsjechië! We hadden de GPS in Tsjechië op “geen tolwegen” ingesteld. Daardoor zijn we enkele provinciale wegen die veelal net leken aangelegd.
BMW 518I E28 Tsjechië

Toch ook nog even een stukje autostrade gedaan. Ook die leek in de laatste 5 jaar aangelegd. Heerlijk cruisen!
Let ook even op de GPS in de middenconsole.
BMW 518I E28 Tsjechië

Praag:
Als je Tsjechië zegt, denk je natuurlijk meteen aan Praag. Dat was dan ook onze 2de tussenstop.

Hoewel de benzineprijzen in Tsjechië wat hoger lagen dan verwacht, kon dat niet gezegd worden van de rest van het land. Een parkeerplaats op slechts 1km van de hostel vonden we voor €3 per dag. De hostel zelf lag op 1km van de basiliek en de bekende bruggen dus wat wil je nog meer?
BMW 518I E28 Praag

Verder was er ook nog wat moois te bewonderen.
Chopped Beetle Praag

Oldtimers Prague

Kort bij onze parkeerplaats waren verschillende oude Skoda’s naast deze Praga. Allen deden ze dienst als touristenvervoer.
Old Praga

En op slechts 200m van onze hostel stond deze Audi R8 geparkeerd.
Audi R8 Praag

Audi R8 Praag

Slovakije:
Volgende stop was Slovakije maar aangezien we daar niet voor zonsondergang zouden arriveren, zijn we onderweg nog gaan winkelen en hebben we op een parking naast de autostrade onze trekkersrugzakken ingeladen. Je verschiet ervan hoeveel er in zo’n koffer kan!
BMW 518I E28 kofferinhoud
Toen mijn vrienden waren gaan winkelen, ik heb mij wat met men fototoestel bezig gehouden op de parking op het dak van het shoppingcenter.
BMW 518I E28

BMW 518I E28

BMW 518I E28

‘S avonds hebben we een hotelletje gezocht in Prievidza en voor €7pp voortreffelijk geslapen, nog eens een laatste keer een douche genomen. Voor €4pp was er een uitgebreide avondmaaltijd (voor grote eters).
De volgende dag hebben we in Prievidza als allerlaatste tussenstop bij de toeristische dienst 3 wandelkaarte gekocht van de regio en van daar ging het richting Handlova: het startpunt van onze wandeltocht.
Op de parking, hieronder, heeft mijn E28 9 dagen gestaan.
BMW E28 518I Handova

Gevaarlijk voor diefstal misschien maar ik had hem goed ontmanteld: Batterij afgekoppeld, een replica nummerplaat eraan ipv de originele achterteraan, ECU in het handschoenkastje afgekoppeld en de bougiekabels uitgetrokken.
Ik had bovendien nog een ledlampje met wat elektronica en houdertje voor 2 AA batterijen. Dat gaf een mooi rood knipperlichtje op 1Hz.
BMW E28 518I interieur

De trektocht ging van Handlova, Kremnické Bane, Krahule, Skalka, de grotten van Harmanecká jaskyňa, Horský Hotel Kráľova studňa, Donovaly, Vel’kà chochul’a, Derese(2001m), Chopok(2024m), Dumbier(2043m) naar Breso en daarna met de 3 treinen en 6h sporen terug naar Handlova. Op Google Maps is goed te volgen welke route we gevolgd hebbeb: van Handlova tot aan de Dumbier over de provinciegrenzen. Ik heb zelden zo’n mooi wandeltocht gekend. Meestal gaan die door het dal, om dan over de laagste pas te gaan waardoor je nog niets gezien hebt. Hier was dat wel even anders: bijna 60% van de route ging over de langgerekte richels. Heerlijke uitzichten, helaas maakt je dat wel kwetsbaar voor de natuurelementen.

Bij het terugkomen stond mijn E28 nog op dezelfde plaats en 1 van de 2 ledlampjes werkte nog steeds. Bij aankomst geldde uiteraard starten en rijden!
Van Handlova zijn we terug naar Prievidza gereden en opnieuw een hotelletje gezocht. Van daar uit begon de terugtocht. Uiteraard kan je Slovakije niet verlaten zonder minstens 3 kastelen te bezoeken.

BMW 518I E28

BMW 518I E28

BMW 518I E28

BMW 518I E28

Naast de kastelen is er natuurlijk ook nog de hoofdstad Bratislava. Ook hier zijn we 1 nacht gebleven.

Bratislava old american car

Bratislava Bridge

Kort bij Bratislava hebben we nog 1 ruïne bezocht, het laatste stukje Slovakije.
BMW 518I E28 Slovakije

Op naar Wenen!

Dat was voor mij misschien wel de grootste verassing van de reis, een schitterde stad!
Bij aankomst in een stad tijdens een road trip ga je uiteraard eerst op zoek naar een parkeerplaats. Het eerste uurtje op een openluchtparking, dicht bij de hostel maar dat werd al snel een hele som om daar 3 dagen te staan. Tegen €4/h net teveel van het goede. Gelukkig kond de receptioniste van de hostel ons een betere plek aanduiden. Als back up zijn we nog een ondergrondse parking in gewandeld om te kijken of er nog plaats was. Helemaal onderaan (4 verdiepingen onder 0) stond deze verzameling te wachten op een zondag met goed weer.

Honda NSX

Porsche

Mercedes Audi

Mercedes Audi

Zeker de moeite om eens een wildvreemde parkeergarage binnen te gaan en helemaal tot onderaan te wandelen! Voor zij die graag ook voor €27 3 dagen parkeren: Zoek even de Apollogasse op en kijk uit naar een BP pomp. Het is een combinatie van garage, tankstation en parkeergarage.

In het museum voor techniek en wetenschap stond ook wat moois.

Mercedes

Mercedes

Om eerlijk te zijn is dit een van de beste Museums die ik al heb bezocht (Naast het Museum voor techniek in Berlijn en het natuurhistorisch museum in NYC) Zowel voor volwassenen als aan kinderen is gedacht. Een bont allegaartje van de volledige industriële revolutie tot het heden.

In Wenen hebben we 2 reisgezellen afgezet aan het station, zij reisden terug naar Bratislava om van daar uit terug te vliegen naar Lausanne.

Zelf zijn we over de gewone provinciewegen langs de Donau teruggereden. Op die manier zie je ook nog eens iets van het land. In heel Oostenrijk hebben we geen autostrades gedaan en op die manier wat tolgelden uitgespaard. Waarschijnlijk wel net ietsje meer benzine verbruikt maar de uitzichten hebben dat zeker gecompenseerd. De weg langs de Donau ligt vaak maar een metertje boven het wateroppervlak.

BMW 518I E28 achterbank Donau

Terug in Duitsland gingen we uiteraard de autobahn op tegen een vlotte 160kmh à 180kmh.
BMW 518I E28 autobahn
Het verbruik op dat moment is volgens de wijzer zo’n 15l/ 100km. Daar heb ik mij niets van aangetrokken. (iets wat ik nog steeds niet doe eigenlijk) In het effectief verbruik kan je bij deze snelheden met een beetje verkeersinzicht makkelijk 11l/ 100km halen door op tijd het gaspedaal te lossen en gewoon uit te rollen. Niet slecht voor 30 jaar oude techniek.

Tussendoor wat vliegtuigjes op weg naar de runway in Frankfurth AM.
BMW 518I E28 autobahn

Laatste stop voor de ardennen was een kleine parking langs de autostrade. Ardennnen zeg je? Correct, daar hadden we nog een weekendje met andere vrienden. De prefecte afsluiter van een Topvakantie!
BMW 518I E28 autobahn
BMW 518I E28 autobahn

Laatste foto, hopelijk hadden jullie er ook wat aan. Ik in ieder geval wel!

Nabeschouwing :
Gemiddeld heeft mijn E28 een verbruik van 9.69L/100km. En bij ruwweg 3500km geeft dat uiteraard 350L benzine. En aan een prijs van afgerond €1.5/l resulteerde dat in een €525 en dus in €131 pp. Zelfs voor het dubbele zou ik het nog eens doen!
Tot nu toe heb ik er ongeveer €5200 in geïnvesteerd (aankoop, onderdelen, verzekering, taxen en sinds kort een donorwagen + benzine). Uiteraard kruipt er redelijk wat tijd in, vooral bij de voorbereidingen van de keuring maar eens onderweg, echt heerlijk rijden voor weinig geld.
Een collega van me rijdt met een nieuwe BMW 320I touring en moet heel veel moeite doen om 8l/100km te halen.
2 weken terug nog stond ik naast hem aan de lichten en bij 90kmph moest ik maar 1.5 autolengte prijsgeven. Zegt genoeg over wat er nog achterblijft van die 105pk’s van 25 jaar geleden denk ik.

Zou ik er opnieuw mee op reis vertrekken? Zeker!! Scandinavië lijkt mij nog wel de moeite! Ook een bezoekje aan vrienden in Lausanne(CH) en Bordeaux (F) zit er aan te komen. Momenteel staan er 254.000 Km op de teller waarvan een dikke 10000 van mij en ik hoop daar nog enkele bij te doen!

Edit: Lausanne(CH) is ondertussen reeds 2 keer aan bod gekomen! Next stop: Bordeaux (F) net voor de zomer van 2016!

Share and Enjoy: These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Twitter
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn